מנהלת בית הספר
דפנה מנשה-ברוך
בחייו של אדם ישנם רגעים המזמנים אליו חוויה בלתי נשכחת. כך היה בראשית שנות התשעים כאשר הוזמנתי לביקור בבית הספר בויאר, ביקור אשר הפגיש אותי עם גילוי מסעיר – התאהבתי…
ולכן כאשר בשנת 1999 נפלה בחלקי הזכות לרכז את חטיבת הביניים, פיעמה בלבי התחושה, שבמקום הזה לחינוך יש ערך, והתלמיד נמצא במרכז. ומאז ועד היום לא פג הקסם!
כיום, כמנהלת בית הספר, יש לי הזכות לשמר ולהמשיך את מורשת בית הספר מתוך ראייה החותרת אל העתיד.
מייסדי בית הספר הניחו יסודות חינוכיים למצוינות לימודית ולמנהיגות חברתית. בית הספר נולד מתוך הרעיון לחבר בין מרכז לפריפריה ולהביא תלמידים מוכשרים מכל רחבי הארץ ומרחבי העיר ירושלים לשם הגשמה וייעוד.
כבעבר כך בהווה, מחנך בית הספר לזיקה לתרבות ישראל, לחיבור אל השורשים מִבַּיִת ולבניין הזהות היהודית הישראלית. זהות המתעצבת באמצעות חינוך לחשיבה ביקורתית ולגישה פלורליסטית מתוך הקשבה לשיח החברתי במדינת ישראל.
העשייה החינוכית-ערכית של בויאר מוצאת את ביטויה במפעלי התנדבות בקהילה ובעזרה לנזקקים. בויאר רואה כאחד מיעדיו המרכזיים את הצורך בחינוך לרגישות חברתית ולתיקון עולם. וככזה, בית הספר גאה בבוגריו אשר השתלבו בכל תחומי העשייה בישראל, כשהם מובילים ונושאים את דגל ערכי הצדק ואהבת האדם.
בויאר הינו מוסד המוביל בכל תחומי החינוך ועוסק בתחומי ידע רבים ומגוונים. תלמידי בית הספר חווים את לימודיהם תוך נגיעה בחלומותיהם, כי בויאר מדגיש את הרעיון האומר שמהמקום אשר ממנו באת יש רק אפשרות אחת והיא: לצמוח ולגדול. ואכן בית הספר גאה בהישגים המרשימים של תלמידיו בתחומי הדעת השונים.
בשנים האחרונות בית הספר נמצא בתנופה ובתנועה של חדשנות פדגוגית, וממשיך להיות פורץ דרך, כפי שהיה תמיד, וממשיך לפתח מודלים חינוכיים- פדגוגיים המותאמים לתמורות ולשינויים בחברה ולקצב החיים של התקופה.
תלמידים מבויאר מרחיבים את עולמם גם באמצעות מפגשים עם בני נוער ממדינות שונות. מסורת חילופי משלחות הולכת ומתרחבת, ובמפגש היוצר קשר מפרה בין תרבויות חווים התלמידים חוויה מכוננת ומעשירה.
גם המסעות לפולין הפכו לחלק מרכזי בלימוד ההיסטוריה של עם ישראל, והם תורמים לתחושת השייכות של התלמידים לעמם ולמולדתם.
זכות גדולה היא לי, כמנהלת בית הספר, לעבוד מידי יום עם צוות חינוכי מסור וחדור תחושת שליחות. צוות אשר בלעדיו לא ניתן היה ליצור עשייה חינוכית עשירה ופוריה, המצעידה את התלמידים אל מימוש כישוריהם.
בויאר הינו כגן פורח המצמיח את הבאים בשעריו. בין שני אגפי הבית, בית הספר והפנימייה, מתקיים קשר הדוק ואמיץ. אנו ביחד הופכים למשפחה אחת הדואגת לשתיליה. ואני מברכת בעת זו על הברית היפה והייחודית שנרקמה מראשית הדרך בין בית הספר לפנימייה, אשר זוכים לליווי חם, אוהב ותומך מהאגודה לקידום החינוך, הרואה לנגד עיניה את החזון לשוויון חברתי ולצמצום פערים בחינוך.
עשרים שנה אני צועדת במסדרונות בית הספר, באה בין תלמידיו ומוריו, חשה את מנגינת המקום וצליליו- ובליבי שיר.
כולי תפילה;
שלעולם לא יפוג הקסם,
ולעולם תתנגן המנגינה,
מנגינת הלב.
שלעולם לא יפוג הקסם,
ולעולם תתנגן המנגינה,
מנגינת הלב.