מצוינות לימודית

תפיסה פדגוגית חדשנית

לאחר תהליך בחינה מעמיק של שלוש שנים, בו בחן צוות בית הספר את תפקיד בית הספר במאה ה-21, התחלנו בתהליך שינוי מעמיק שנועד להתאים את הלימודים בבית הספר לצרכי האדם במאה ה-21. התכונות הנדרשות מבוגרינו בעידן הנוכחי הנן שונות מאלו שהוקנו עד כה במערכת החינוך. בין השאר, נדרשים כיום גמישות, יכולת לעבוד בצוות, יכולת חקר עצמאי, יוזמה ומודעות חברתית. על מנת להקנות מיומנויות אלה, פיתח צוות בית הספר שיטת לימוד חדשה, המכונה 'תמנון'.

התמנון מאגד שלושה תחומי דעת, הנלמדים בשיטות עדכניות תוך שבירה של דרכי ההוראה המסורתיות – במרחב הלמידה, באורך השיעורים, בתפקיד התלמידים והמורים וגודל קבוצות הלימוד. ההוראה בתמנונים מושתת על ארבעה עקרונות שזוקקו לאורך תהליך הפיתוח:

חיבוריות

(אינטגרציה) – התבוננות על תופעה ממספר נקודות מבט לפיתוח חשיבה וראייה ביקורתית:
חיבור בין דיסציפלינות
חיבור בים הארץ לחו"ל
חיבור בין בית הספר לקהילה
חיבור בין בני גילים שונים
חיבור בין מרכז לפריפריה
חיבור בין פנים בית הספר לעולם בחוץ

פרואקטיביות

מחוללות- אין תוצאה בלי פעולה:
עשייה מבחירה אישית
יוזמה שמביאה שינוי
מימוש אחריות אישית ומקצועית
הנעה מתוך עניין ותשוקה

רפלקטיביות

בחינה ובדיקה עצמית לפני הפעולה, בזמן הפעולה ואחריה:
התבוננות פנימית ושיקוף עצמי
תהליך אישי של חקירת פעולה
יכולת לשחזר תהליכי למידה
יכולת להסביר תהליכים, התנהגויות ורגשות

שיתופיות

שיתופי הפעולה הם הבסיס ליצירה ולחדשנות:
לחלוק
לשתף פעולה
לחלום, ליזום ולבנות יחד
להיות מחויב
לעבוד עבודת צוות
ללמוד בחברת עמיתים

בשכבה ח' מתקיימים שני תמנונים:
תמנון רוח – ספרות, תנ"ך, מחשבת ישראל
תמנון חברה – גאוגרפיה, היסטוריה, הבעה
בשכבה ט' מתקיימים שלושה תמנונים:
תמנון רוח – ספרות, תנ"ך, מחשבת ישראל
תמנון חברה – אזרחות, גאוגרפיה, היסטוריה
תמנון מדעים – ביולוגיה, כימיה, פיזיקה
בשכבה י' מתקיים תמנון הומניסטיקה – היסטוריה, הבעה וספרות. המקצועות נלמדים לבגרות בשיטה החדשה.

עקרונות התמנון והחדשנות הפדגוגית מיושמים במקצועות ושיעורים נוספים בבית הספר.

בית ספר מתוקשב

בית הספר בויאר הצטרף לפרוייקט התקשוב הלאומי בתשע"ה. כיום, לכל תלמיד בבית הספר טאבלט המשמש לעבודה השוטפת וכספר לימוד, ובכל הכיתות מותקנים מקרנים, המשדרגים את ההוראה בכל המקצועות.

לימודי מתמטיקה ואנגלית

בשנים האחרונות הוביל בית הספר מהפכה בהוראת מקצועות אלו. כיום ניגשים לבחינות הבגרות ב-4 ו-5 יח"ל במתמטיקה כ-75% מן התלמידים, ולבחינות הבגרות ב-5 יח"ל באנגלית למעלה מ90% מתלמידי בית הספר.

מערך המגמות

כחלק מתפיסה חינוכית השואפת ליצור בוגר שהוא איש אשכולות ובעל ידע עולם נרחב, מציע בית הספר מגוון גדול של מקצועות מורחבים בהיקף 5 יח"ל, ומחייב את התלמידים לבחור שניים, ולסיים את לימודיהם עם שני מקצועות מורחבים בהיקף 5 יח"ל. המקצועות המורחבים נפרסים על קשת רחבה של תחומי דעת – ממדעים מדויקים, דרך מדעי החברה והרוח, ועד תחומי האמנות.

תכנית הלימודים

בית הספר מציע תכנית לימודים מגוונת המאפשרת לימודים עיונים ומדעיים ושילוב ביניהם ברמה גבוהה.

מדעים מדויקים: מתמטיקה, פיסיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב והנדסת תוכנה.

שפות: אנגלית, ערבית ותרבות האסלאם.

מדעי הרוח: ספרות, מחשבת ישראל, היסטוריה - לימודי סין ואמריקה, גיאוגרפיה סייבר, תנ"ך, משפטים (מגמה על אזורית).

אומנויות: מוסיקה, קולנוע, תיאטרון ואמנות חזותית.

בחטיבת הביניים לצד לימודי הליבה, זוכים התלמידים להעשרה בערבית, באזרחות, בפיזיקה, במחשבת ישראל ובמדעי ההתנהגות. כמו כן, מתקיימים לימודי בחירה בתחומי ההעשרה הבאים: תיאטרון, אומנות, מוסיקה, קולנוע, יוגה, חוגי ספורט, בית מדרש ולימודי מייקרים.

תכניות העשרה

בבית הספר פועלות תכניות העמקה והעשרה בתחומים שונים כגון:
• מרכז למצוינות מתמטית
• נאות למידה- מרכז לפיתוח כישורי למידה
• קדם עתידים- תכנית לטיפוח מצוינות בתחומי ההנדסה והמדע.
• לימודי מייקרים - סדנת עבודה המאפשרת לקבוצות של תלמידים לבנות ולייצר פתרונות לבעיות שונות מתחומים שונים וכוללת בתוכה כלים מתחומים שונים כמו הדפסת תלת מימד, רובוטיקה, נגרות ועוד.